Terapia widzenia obejmuje diagnostykę funkcji wzrokowych i percepcji wzrokowej oraz kompleksową terapię opartą na etapach nabywania umiejętności wzrokowych i sensoryczno-motorycznych oraz integrowaniu tych informacji, aby w konsekwencji dziecko potrafiło jak najlepiej wykorzystywać wzrok w codziennym funkcjonowaniu oraz w szkole.
Terapia widzenia skierowana jest do dzieci:
- przejawiających trudności w funkcjonowaniu wzrokowym zarówno w aspekcie poznawczym jak i motorycznym, w tym mających ogólnie rozumiane trudności szkolne tj.: kłopoty z opanowaniem umiejętności czytania i pisania, umiejętności matematycznych, słabe rozumienie,
- obniżoną pamięcią wzrokową i słuchową oraz motoryczną,
- słabą koordynacją wzrokowo-ruchową,
- zaburzenia koncentracji uwagi,
- z dysleksją,
- z dyspraksją (trudności w planowaniu motorycznym),
- z kłopotami wynikającymi z nieprawidłowego funkcjonowania aparatu wzrokowego:
- bóle głowy, podwójne widzenie, rozmazywanie widzianego obrazu,
- zez, niedowidzenie,
- zaburzenia motoryki gałek ocznych, w tym funkcji wzrokowych,
- nieprawidłowo rozwinięte widzenie obuoczne.
Korzyści stosowania ćwiczeń:
- poprawa funkcji wzrokowych,
- usprawnianie funkcjonalnego widzenia,
- poprawa ruchomości mięśni gałkoruchowych,
- usprawnianie widzenia obuocznego,
- doskonalenie umiejętności skupiania wzroku na aktywności,
- wspomaga naukę szkolną, w znaczący sposób niweluje trudności w uczeniu się,
- wpływa na poprawę umiejętności czytania oraz rozumienie czytanego tekstu,
- doskonali pamięć wzrokową, słuchową oraz motoryczną,
- doskonali umiejętność wykonywania czynność manualnych pod kontrolą wzrokową,
- usprawnia korelację wzrokowo-manualną,
- doskonali sprawność ręki,
- pomaga podczas nauki czynności motorycznych (planowania motorycznego) – etap w którym kontrola wzrokowa odgrywa bardzo ważną rolę!,
- rozwija myślenie kierunkowe oraz relacje przestrzenne, orientacja prawa-lewa,
- pomaga w integracji wzrokowo- percepcyjno- motorycznej,
- uczy wykonywania czynności motorycznych w określonym rytmie.
