Mowa jest istotnym czynnikiem warunkującym rozwój psychiczny człowieka, jak również regulującym jego stosunki z otoczeniem. Środowiskiem, w którym rozwija się mowa dziecka jest rodzina. Jednak nie każda rodzina pełni funkcję rozwoju mowy w sposób właściwy.
Zajęcia logopedyczne w większości przypadków prowadzone są indywidualnie z każdym dzieckiem. Obejmują ćwiczenia korekcyjne w zależności od rodzaju i stopnia zaburzeń mowy. Oprócz ćwiczeń wspomagających artykulację i ćwiczeń oddechowych wykonuje się ćwiczenia i zabawy stymulujące językowy rozwój dzieci, ułatwiające mówienie, czytanie i pisanie. Program zajęć również uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Główne cele pomocy logopedycznej:
- uregulowanie prawidłowego sposobu oddychania,
- wdrażanie do świadomego posługiwania się mową,
- usprawnienie narządów mowy,
- umiejętne posługiwanie się głosem,
- umiejętne różnicowanie dźwięków mowy,
- wzbogacanie słownika,
- rozwijanie myślenia,
- prawidłowe stosowanie melodii, rytmu, akcentu, barwy natężenia,
- wyrabianie umiejętności wypowiadania się w mowie potocznej,
- rozwijanie sprawności narządów mowy, artykulacji i fonacji,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozwijanie komunikacji językowej dziecka,
- wzbogacanie poprawności gramatycznej i stylistycznej wypowiedzi,
- kształcenie mowy ekspresyjnej,
- dbałość o kulturę słowa potocznego,
- korekcja wad wymowy.